Som ledarskapscoach arbetar jag med ett brett spektrum av människor från alla bakgrunder och samhällsskikt. Ett av mina favoritämnen att utforska med människorna jag coachar är gränser. Alla har gränser, även om vi inte alltid är medvetna om dem.
Har du någonsin känt dig frustrerad, arg, kränkt eller respektlöst behandlad i någon av dina relationer på jobbet? Om du svarar ja så har du troligtvis ett exempel på en gräns som har passerats.
Så vad är egentligen gränser?
Jag definierar gränser som de strukturer som behövs för att en person ska känna sig trygg, säker, respekterad, fri och omhändertagen i en relation. Varje person har en unik uppsättning gränser.
Ett exempel på gränsövertramp kan vara när en kollega ofta avbryter dig, vilket utlöser känslor av att bli behandlad respektlöst, förminskad och frustration. Med tiden leder undvikande av att kommunicera dina gränser till ilska, avstånd och kalla känslor - vanligtvis utan att den andra personen ens vet att detta har börjat inträffa.
Att sätta gränser på jobbet är ett sätt för människor att vara ärliga om sina önskemål och behov i en relation. Med det föregående exemplet om avbrott kan inställningen av en gräns låta så här:
”Jag gillar det inte när du avbryter mig. Det får mig att känna mig förminskad och jag vill känna mig som en likvärdig på arbetsplatsen”
Ibland är det bara att uttrycka gränsen. Andra gånger kommer det att krävas lite uppföljning. Är du konsekvent så kommer din kollega, chef eller medarbetare att vänja sig vid ett nytt mönster i relationen.
Att sätta en gräns med konsekvent handling kan se ut så här:
”Vi har pratat om hur det får mig att känna mig förminskad när du avbryter mig på möten. Jag bryr mig om dig och vår relation men jag är också seriös med detta. När du avbryter mig kommer jag att pausa vår konversation tills du låter mig prata färdigt.”
När du sätter gränser rekommenderar jag alltid att använda "Jag" -uttalanden för att skapa en samarbetssamtal och förhindra att låta som att du attackerar den andra personen. Till exempel är ett uttalande som "Du är alltid sen" nästan garanterad att göra så den andra personen går till försvar. Istället kan du omformulera ett sådant uttalande som: "Jag känner att jag är oviktig för dig när du är sen." Eftersom du talar av erfarenhet och anger hur du känner är det lättare för den andra personen att förstå vad du menar. Dessutom öppnar det dörren för att dela med er av era känslor och istället skapa ett teambaserat samtal.
1. Börja smått.
När begreppet gränser verkligen klickar med någon, vill de ofta börja implementera denna nyfunna färdighet på alla områden i deras liv. Men precis som att börja en ny vana tar det tid och tålamod att införa nya gränser i relationer på arbetsplatsen. På lång sikt kommer denna långsamma takt att göra det lättare för dig och dina chefer, medarbetare och kollegor att anpassa sig till gränsen.
2. Förbered dig på pushback.
När en ny gräns sätts kan människor som du jobbar med pressa tillbaka. Medan nya gränssättare ofta har bearbetar dessa känslor länge, är det något helt nytt för andra personer. Om vi går tillbaka till exemplet att avbryta, har kollegan som gjorde avbrottet just lärt sig att han eller hon under hela den här tiden använt ett beteende som orsakade obehag för sin kollega. När människor lär sig att hantera denna nya information kan många potentiella känslor uppstå. Även några av deras gränser kan behöva diskuteras för att ni två ska nå ett hälsosamt samförstånd som känns respektfullt för var och en av er.
3. Var konsekvent och respektfull.
När en gräns och verkställande åtgärd har identifierats är det viktigt att vara konsekvent med att påminna chefen, kollegan eller medarbetaren om gränsen och följa upp med konsekvent handling (t.ex. pausa konversationen som i exemplet ovan). Under denna fas är det viktigt att komma ihåg att ni är i samma lag och att du bryr dig om den andra personen, även om du känner dig frustrerad. Fortsätt återgå till dina "jag" -uttalanden, fortsätt att kommunicera med en lugn röst, använd medveten andning eller andra lugnande tekniker. Låt människor veta att du bryr dig om dem och att du menar allvar med att deras beteende måste förändras.
När du har en stark känsla för dina gränser och hur du sätter dem, kan du uttrycka vad dina behov är och hur du vill att de ska uppfyllas eller erkännas. Detta leder till mindre förbittring, avstånd och ilska i professionella relationer, och fyller dem istället med mer tillfredsställelse, samhörighet, ärlighet och tydlighet.
Vill du veta mer om arbetsrelaterad gränssättning? Kontakta mig här.
Vill du boka en workshop till ditt företag där ni får lära er att sätta gränser på jobbet? Läs mer här.
Comentarios